Boek een taxi
Bel ons
Sluit

Van de eerste taxi in 1905, via de blokbanders en de geelbanders tot aan de Gemeentelijke Taxiverordening 2012: Amsterdam kent een roemrijke taxi-geschiedenis. Vanaf begin twintigste eeuw rijden er taxi’s in Amsterdam. De eerste ‘taxi’ wordt gesignaleerd in 1905, vier jaar later krijgt de ATAX de eerste echte taxivergunning. ATAX rijdt met elektrische voertuigen: gekocht in Hamburg en in Nederland van accu’s voorzien. Het geluid van deze taxi’s klinkt als dat van een tram en de chauffeurs zitten als een soort koetsier op de bok.

Vrije rijders

Al vrij snel ontstaat er onrust op de taximarkt. Op dat moment zijn er, naast de chauffeurs met een vergunning, zogenaamde ‘vrije rijders’ actief. Taxi’s met vergunning zijn te herkennen aan een geblokte band. De vrije rijders, ook wel snorders genoemd, verenigen zich tot de ‘geelbanders’ met als doel ook een vergunning te krijgen. Rond 1927 ontstaan incidenten tussen de blokbanders en de geelbanders: de eerste taxi-oorlog is een feit.

Taxi standplaats voor de Bijenkorf 1925 Taxi standplaats voor de Bijenkorf, 1925

Klantgericht

Dat je op die manier geen vergunning krijgt, wordt al snel duidelijk. Door de geelbanders meer klantgerichtheid bij te brengen, wordt in 1934 de Algemene Taxi Onderneming (ATO) gestart. De geelbanders mogen niet meer te veel rekenen en ze mogen ook niet meer met zijn tweeën op de taxi: klanten ervaren dit als intimiderend. Uiteindelijk krijgen de geelbanders hun vergunning en keert de rust op de taximarkt terug.

Iedereen een blokland

Na de Tweede Wereldoorlog wordt in 1946 de Gemeentelijke Taxiverordening van kracht. Alle taxi’s in Amsterdam krijgen een blokband. In die jaren verschijnt ook de ‘Twee-tax’ op de markt: een kleine Opel waar net aan twee passagiers in kunnen zitten. Een ritje in de stad kost in die tijd maar 40 cent.

CBVT en oprichting TCA

Nog steeds bestaat het taxibestand in Amsterdam vooral uit ‘losse’ auto’s. De oprichting van het Centraal Bureau voor Taxi’s (CBVT) op 8 maart 1957 moet daar een einde aan maken. Alle taxi’s komen onder deze vereniging te vallen en moeten – om uniformiteit en herkenbaarheid uit te stralen – allemaal met een oranje dak gaan rijden. Ook moet elke taxi worden voorzien van een blokband: een geblokte sticker rondom. In het begin van de jaren 90 ontstaat de nodige commotie na de wisseling van diverse besturen. Er wordt besloten om een BV op te richten. De oprichting van de Taxicentrale Amsterdam BV (TCA) volgt op 1 april 1995.

Liberalisering en taxi-oorlog

In 2000 staat het taxiwezen weer op zijn kop. De minister van Verkeer en Waterstaat, Annemarie Jorritsma (VVD), liberaliseert de Nederlandse taximarkt. De liberalisering wordt doorgevoerd onder haar opvolger Tineke Netelenbos (PvdA). Taxichauffeurs met dure vergunningen kunnen deze weggooien en krijgen concurrentie van kwalitatief slechtere chauffeurs. Op de Amsterdamse taxistandplaatsen is de sfeer grimmig en ontstaan soms complete veldslagen.

45.000 taxi’s

Als gevolg van de liberalisering stijgt het aantal taxi’s in Nederland in twee jaar tijd van 16.000 tot 23.000, in het jaar 2009 rijden er zelfs 45.000 taxi’s. De ritprijs daalt echter niet: taxi’s worden juist 25 procent duurder. De onaangename sfeer op de taxistandplaatsen doet bovendien de klandizie afnemen en de kwaliteit wordt ook niet beter. Lange tijd blijft het onrustig op de taximarkt.

TTO’s

Sinds oktober 2011 is de nieuwe Taxiwet van kracht. Op basis daarvan heeft de gemeente Amsterdam een nieuwe Gemeentelijke Taxiverordening opgesteld. Die geldt sinds november 2012 en bevat nieuwe regels voor de Amsterdamse opstapmarkt. Elke taxichauffeur op die markt moet zich aansluiten bij een TTO (Toegelaten Taxiorganisatie). Sinds 1 juni 2013 mogen alleen TTO’s en taxichauffeurs met een Amsterdamse taxi-ontheffing hun klanten oppikken op de standplaatsen.

Missie/visie

TCA wil de beste en meest herkenbare, betrouwbare en veilige taxicentrale van Nederland zijn.

Wij streven naar de hoogste kwaliteit en een toonaangevende dienstverlening voor onze klanten. Voor onze stakeholders zijn wij graag een integere partner. Onze chauffeurs, die hebben geïnvesteerd in hun certificaat, willen wij toegevoegde waarde bieden. Voor onze medewerkers creëren wij graag een prettige, boeiende en inspirerende werkomgeving. En voor onze partners willen wij een toegevoegde waarde zijn.